Dagens mat!

Tänkte göra ett till dagens mat inlägg, är faktiskt rätt kul. Hoppas att ni håller med :P.

Kycklingfiléer, lite olja och krydda på dom, sen in ugnen som igår. Bladspenat, röd lök, grön paprika och sockerärtor. (Ignorera mjölken, den bara råkade komma med på bild :P).

Broccoli, gröna ärtor och färska champinjoner. Till sallad/garnerning så har vi än en gång ruccola och morot och idag även ekologiska rödbetor :).

Basmatiris och Quinoa, mums! Hacka svamp, lök och paprika. Sockerärtorna brukar jag skära i 3 bitar. Quinoan och riset sätter jag igång när jag gjort klart med grönsakerna (hackat och tinat osv.). När vattnet kokar och riset är i så startar jag med nästa moment:

Stek svamp och lök i nån minut bara. Ner med paprikan och krydda! Jag använde salt & peppar och forest blend (det gör jag alltid kan jag tillägga). Låt steka ca 7-8 minuter.

I med broccolin, (som jag tinat upp lite i förväg). Efter några minuter så är det dags att ha i ärtor, sockerärtor och lätt hackad bladspenat. Låt steka ytterligare några minuter.

När kycklingfiléerna börjar få fin färg så skär jag ett par snitt i dom. Detta för att försäkra mig om att dom blir genomgjorda men även för att dom ska bli lite torrare. För jag gillar torr kyckling :). När quinoan är klar så kan man krydda den lite lätt med valfri krydda. Jag använde blandkryddan Pasta Rossa, det fick en väldigt intressant smak, gott var det ! :) Använde även den kryddblandningen på kycklingarna, (och salt såklart), ibland måste man tänka utanför ramarna. Pastakrydda kan vara gott till annat än just pasta, om man gör det rätt ^^.

Det var jättegott det kan jag lova er. Och enkelt är det. Min filosofi i köket är just att hålla det enkelt och fräscht ! Färska grönsaker för det mesta, utan konstiga tillsatser. Creme Fraiche är ett minne blott i vårat kök. Det är så gott det här som det är. Behövs inga såser eller sådant. Och vet ni hur nyttigt det är? Massor ! :D

Kommentarer
Postat av: Kubbe

såg gott ut förrutom broccolin bläh

2009-03-11 @ 16:55:00
Postat av: Mattias

Kan bara le ett stort leende och ge två tummar upp. Väldigt nyttigt, väldigt gott ^^

2009-03-11 @ 18:15:48
Postat av: kjellan

Jäklar vilka kock-skills du har skaffat dig! =)

Står här och kokar makkisar å steker korv. och jag ska vara kock? :S

2009-03-11 @ 19:04:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0