Skeppsholmens folkhögskola

Kursbeskrivning till Allmän Linje: Jag i Världen, (den kurs som jag går) + mina egna fina tankar och åsikter om det hela :P.

"Vi läser och diskuterar det som står i nyhetsmedier, skönlitteratur och facktexter"

Jaha, måste vara därför våran lärare kläckte ur sig för några veckor sen: "Så, vad tycker ni om situationen i Japan då?", (vad fan tror du vi tycker!? Det är fruktansvärt...). Utöver det så diskuterar vi inte nyheterna om vi nu inte ska basha på SD, det älskar våran lärare att göra, till den grad att SD, (alla?), tydligen är nazister, se där, hade jag ingen aning om.

Diskuterar skönlitteratur? Hm. Skulle man väl kanske kunna kalla det om man nu verkligen ska hårddra det....

Facktexter? Ja, nog har man väl sett ett par sånna passera, inte så mycket dock. Väldigt mycket lyssna och tro på allt dina lärare säger. I don't believe ;P.

Jag är ju iofs inte helt säker på vilka källor dessa kopierade papper brukar ha. Så, ställer mig skeptisk. Jag har lärt mig att vara källkritisk och ett vitt papper med svart text does not make me a believer! Sen att det oftast är hämtat från internet gör ju saken bara ännu värre, det är ju trots allt inte helt sant att allt som står på internet stämmer ;P. För 800kr/termin per elev kan man tydligen bara skriva ut / kopiera saker. Papper papper papper. För 800kr/termin per elev, bara massa papper, does that even make sense?


"Vi skriver mycket i olika former bland annat reportage, nyhetsartiklar, essäer, dikter och rapporter"

Få se nu.. Inte ett endaste reportage, nyhetsartikel eller essä, (dikt någon?), och EN rapport. Se där. Vad vi däremot har och älskar det är muntliga redovisningar, bokrecensioner till förbannelse och gärna powerpoint! Får inte glömma powerpoint! Måste väl nämna hemsidan man gör i google också, (vilket faktiskt enligt mig var ganska okej). Är dock spyless på bokrecensioner. Nåja, bara en till så är man klar!

Jag vet inte om vi skrev en dikt, vi skrev något extremt tramsigt där en vecka då vi skulle ha kreativt skrivande..

Vad gör vi egentligen på våran skola? Inte så mycket kan jag säga. Mest trams. Outvecklande och understimulerande trams. Inlämningar på en A4 utan källor fyllt med trams, ordbajs och mera trams.

Jag är faktiskt varken bitter eller negativ då jag skriver detta, trots det faktum att jag hatar livet lite för att jag inte kan sova. Tyckte mest detta var fantastiskt roligt och värt att anmärka.

Ni som förstår, förstår, ni som inte går på min skola förstår nog bara en del. Men så här är det i alla fall.

Nu ska jag försöka sova igen, wish me luck! ^^

Bild tagen i vårat klassrum förra året av mig. Borde bli bättre på att ta bilder på våran skola så ni får se men nu när kameran är halv-pajj blir det lite jobbigt :P.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0